Produkt: XBB-Dongle & Powerunit

Uthenting av styrestrøm for ekstralys på moderne kjøretøy kan by på utfordringer, særlig hvis kjøretøyet har avansert lys-styring og hovedlykter uten løse pærer, slik som LED-matrix lykter og lignende.

På slike kjøretøy kan det være både vanskelig og risikabelt å tukle med elektronikk og ledningsnett da dette ofte er følsomt for inngrep, noe som kan medføre feil og kostbare reparasjoner som følge.

Det finne sikrere måter å hente ut styrestrøm på biler med CAN-bus styrte hovedlykter, slik som CanM8, men den krever at man finner spesifikke ledninger, ofte på ugunstige plasseringer i førerhuset, hvor man må spleise seg inn på ledninger for å hente ut CAN-bus signalet, i tillegg til at enheten selv må ha strøm.
Ikke nok med det, der et også nødvendig å strekke ledning med selve styrestrømmen fra førerhuset til der releet til ekstralyset er plassert, som ofte er i motorrommet.

Det er her XBB-Dongle fra svenske Innoware Development kommer inn i bildet.
Dette produktet monteres i bilens diagnoseport (OBD), enten for seg selv eller ved bruk av en forlenger/splitter, å sender trådløst via Bluetooth, til en eller flere XBB-Powerunit, som er et rele med to utganger på henholdsvis 15 og 5 ampere.

XBB-Dongle har ett strømforbruk på 3,5 milliampere i standby, og XBB Powerunit 4,0 milliampere i standby, noe som gjør at de trekker lite strøm når kjøretøyet ikke er i bruk.

XBB-Dongle som plugges i bilens diagnoseport.



Konfigurasjon av Dongle og Powerunit gjøres på telefon eller nettbrett, og Innoware har lansert App for både Android og Apple IOS.
Appen laster alltid ned siste tilgjengelige programvare for alle støttede kjøretøy ved oppstart.

XBB-Dongle må ha programvare tilpasset kjøretøyet det skal brukes på, også kalt "oppskrift", for å fungere optimalt.

Dette er noe som kun er nødvendig å sette opp ved første gangs montering, og systemet er ikke avhengig av mobiltelefon/nettbrett for å fungere etter dette.

Listen over støttede kjøretøy finner du på Innoware's egen nettside.
Merk at stadig flere kjøretøy støttes da produktet er under kontinuerlig utvikling.
Noen ganger kan oppskriften for ett kjøretøy fungere på en annen modell fra samme produsent, eller til og med andre produsenter, fordi CAN-bus signaliseringen er lik.

Eksempel på "Oppskrift" for to modeller av Audi A4.



Dette er enkelt å sjekke om ditt kjøretøy er støttet ved å plugge inn XBB-Dongle i bilens diagnoseport, å teste oppskrifter for de ulike modeller av kjøretøy som er lik ditt kjøretøy.
Får du utslag på de funksjoner som du ønsker å lese ut, så er XBB-Dongle kompatibel med ditt kjøretøy.

Det er ikke skadelig å prøve ut oppskrifter for andre bilmerker/modeller en hva Dongle er plugget inn i da denne kun leser ut signal, å sender ingenting ut på kjøretøyets Can-bus.

XBB-Dongle kan mange ganger lese ut flere funksjoner en bare fjernlys, og disse funksjoner kan fritt velges å aktivere hvilken som helst utgang på opptil fire XBB-powerunit'er.

Dette betyr for eksempel at hvis det er mulig å lese ut ryggelys/revers signal på ditt kjøretøy, så er det mulig å montere en XBB-powerunit bak i kjøretøyet for ekstra ryggelys, eller hvis det er mulig å lese ut parkeringslys, så kan det brukes til å tenne posisjonslys på ekstralyset via utgang to på Powerunit,

Utgang en på XBB-Powerunit klarer opp til 15 Ampere strømtrekk, noe som er 180 Watt i 12.0 Volt, dette er nok til å drive de fleste LEDbar'er som har standard størrelse.
Husk å montere sikring før Powerunit da denne ikke har innebygd sikring.

XBB-Powerunit ser ut som ett stort rele, og passer faktisk i standard relesokkel.

Autobelysning modifiserer også våre ledningsnett på forespørsel, slik at der mulig å bruke XBB-Powerunit istedenfor ledningsnettets medfølgende rele.

Kontakt oss gjerne hvis du ønsker ett ledningsnett med XBB-Powerunit som ikke er å finne i vår nettbutikk.

\
Nettbutikk
Facebook
Instagram
Youtube

Ekstralys-guiden
Arbeidslys
Demonstrasjon
Ekstralys
Filmsnutt
Firmabilen
Guide
Informasjon
Katalog
Kunde-bil
Kunde-maskin
Kundepresentasjon
Nyheter
Produkt
Sponsing
Teknisk og Regelverk