Firmabilen: Styring og strøm

I anledning det varme flotte været vi har hatt i helgen, så har vi tatt oss tiden til å forberede firmabilen for mørketiden.

Kontrollpanel er montert i midtkonsoll, sannsynligvis ikke på den mest ergonomiske plassen på grunn av girspaken, men det er ikke i veien for noe, å muligheten for å trykke feil er blitt minimert.
Kontrollpanelet har syv knapper, en på hver side av panelet, og fem på fronten.

Kontrollpanel sett fra førerposisjon.

Kontrollpanelet sine to syv-ledere ender under passasjersetet, hvor det er montert en koblingsboks for sammenkobling av de ulike ledninger og funksjoner.

I tillegg til de to syv-ledere som kommer fra kontrollpanelet, så kommer det to syv-ledere til inn i sentralen, en fra motorrommet, og en fra varerommet.

Syv-leder fra motorrommet leder også fjernlys-signal, som har egen sikring i motorrom, og konstant positiv strøm inn til koblingsboks, dette gjør at det kun gjenstår fem ledere til styrestrøm fremover til motorrom.

Hensikten ved å ha en sentral koblingsboks og syv-ledere er fordi det gjør oppsettet veldig dynamisk, ved at man kan kan enkelt koble ulike funksjoner til hvilken som helst bryter bare ved å flytte ledninger i koblingsboksen.

Koblingsboksen under passasjersetet. (Subwoofer kan ses gjennom lasteluke!)
Fire syv-ledere ender opp i koblingsboksen, terminert i sukkerbiter. (Beklager håndskriften)

I motorrommet er det montert en sikringsblokk fra Blue Sea Systems, med 12 uttak for både positiv og negativ strøm, hvor de positive uttak har plass for standard blad-sikringer, noe som gjør det det arbeidet både enklere og penere.
Sikringsblokken lar seg flytte ved evt. batteribytte.

Undertegnende kan ha overdrevet litt ved valg av kvadrat på kabel til sikringsblokken, da den endte opp på 35 mm², noe som er ganske i overkant for det sikringsblokken tåler maksimalt, som er 100 Ampere, men man tager hva man haver!

Rørene skjuler 35 mm² strømkabler til sikringsblokk.

Sikringsblokken forsyner strøm til en rekke bestående av fem 40 Ampere releer.
Positiv styrestrøm kommer fra koblingsboks i førerhuset, mens negativ styrestrøm er terminert i sikringsblokkens skinne for negativ strøm.

Positiv strøm til eventuelle lys kommer fra siktingsblokkens positiv skinne, og har separate sikringer pr. uttak/rele, negativ går til sikringsblokkens skinne for neagtiv strøm.

Alle uttak fra rele er terminert med Deutch DT-2 hunn kontakter.

Rekke med fem 40 Ampere releer. Sikring for fjernlys-styrestrøm kan ses under rele nr. fem.

Ustrakt bruk av korrugerte plastrør skjuler og beskytter kabler og ledninger, men i dette tilfellet kunne undertegnede ha ønsket seg rør med større diameter mellom sikringsblokk og relegruppen, slik at det hadde blitt færre av de, men igjen, man tager hva man haver.

Helhetsbilde. Alt er montert på førersiden av motorrom.
\
Nettbutikk
Facebook
Instagram
Youtube
Søk