Da har vi endelig fått på plass ett ekstra/forbruks -batteri i vår varebil, noe som vi ser som nødvendig da potensielle lysoppsett kan trekke mye strøm.
Den observante leser vil kanskje legge merke til at vi har en subwoofer, som også er glad i strøm.

Ekstrabatteriet er av merket Ritar, og er av typen VRLA (valve regulated lead–acid), noe som betyr at det er ett lukket batteri.
Det er god for 200 Amperetimer og veier rundt 60 Kg!
Hovedbatteri i motorrom og ekstrabatteri er skilt ved bruk av ett spenningsstyrt skillerele som først kobler inn ved 13,3 Volt, og separerer batteriene ved under 12,8 Volt.
Det er også montert en manuell bryter for innkobling, i tilfelle hovedbatteriet skulle gå tomt for strøm, noe som gjør at man vil kunne få start på bilen uten ekstern starthjelp!

For sikring som er montert i gulv, planlegges det å legge en strømkabel bakover i varerom, til en felles strømskinne med integrerte sikringer, for tilkobling av lys/last.
Kontroll av disse vil gjøres ved flerleder fra førerhuset, som signaliserer styrestrøm til releer.
Da batteriet ikke er kjøpt nytt, så tar vi en liten last-test for å sjekke ca. kapasitet.

Til slutt noen oversiktsbilder av monteringen og last-testing.

